ks. prof. dr hab. Janusz Królikowski, UPJPII
ks. dr hab. Leon Siwecki, KUL
Format: 165x235 mm
Ilość stron: 336
Oprawa: miękka
Pierwszy rozdział monografii stawia sobie za cel ukazanie szerszego kontekstu, a przede wszystkim źródeł myśli maryjnej kardynała Wyszyńskiego. W rzeczywistości chodzi o ustalenie życiodajnej bazy biblijnych tekstów, zwrotów, wyrażeń, figur czy słów – z których prymas Wyszyński czerpał inspirację i natchnienie, do których odnosił się czy miał na uwadze. Jego charakterystyczny język mówiony obfituje w proste słownictwo, przemawiające obrazy i porównania oraz figury retoryczne, które niejednokrotnie bezpośrednio przenosił z kart Pisma Świętego. Należy zapytać także o inne źródła stanowiące twórczy warsztat refleksji sięgającej niejednokrotnie autorów pierwszych wieków chrześcijaństwa. Kolejnym ogniwem tego rozdziału będzie ukazanie kształtowania się nauki o Matce Bożej w czasie Soboru Watykańskiego II. Jako nieodzowne wydaje się tu ukazanie: maryjnych rysów papieży Soboru, postępujących prac Vaticanum II, a także znaczenia Memoriału Episkopatu Polski i „Czuwań Soborowych”. Kolejnymi ważnymi częściami tego rozdziału będzie ukazanie Maryi w liturgii i życiu świętych, a także w kulturze.
Pierwszą odsłoną oblicza Maryi Matki w drugim rozdziale monografii będzie ukazanie Jej jako Matki Boga-Człowieka. W rozdziale tym należy zapytać: o relację Maryi do Boga w Trójcy Jedynego, Ojca, Syna i Ducha Świętego?, o rolę Maryi w planach Bożych? o Jej ścisły związek z Chrystusem („Tych Dwoje”)? Kolejnymi ważnymi kwestiami, jakie zostaną podjęte w rozdziale drugim monografii są przywileje Maryi. Ponieważ Maryja została wybrana na Matkę Boga, dlatego należy zapytać nie tylko o to, co kardynał Wyszyński mówi o tym wielkim przywileju?, ale także o współkonstytuujących go przywilejach: Dziewiczości, Niepokalanego Poczęcia oraz Wniebowzięcia?
Trzeci rozdział monografii stawia sobie za cel ukazanie, na ile jest to możliwe, tajemnicy Maryi jako Matki Kościoła. Rozdział ten podejmie dwie ściśle ze sobą związane prawdy. Najpierw przedstawione zostanie macierzyństwo Maryi wobec Kościoła. Ma ono charakter duchowy nie fizyczny i sięga słów wypowiedzianych przez umierającego na krzyżu Jezusa (por. J 19,26b-27a). Ważnymi kwestiami tego rozdziału będzie ukazanie Maryi u początku Kościoła, jako jego pierwowzoru, a także w Mistycznym Ciele Chrystusa. Prawdę o macierzyńskiej obecności Maryi w Kościele dowartościował Sobór Watykański II, ale jej wielkim rzecznikiem był od samego początku kardynał Wyszyński. Prymas Polski przedłużenie macierzyńskiego oblicza Maryi wobec Kościoła widział także w macierzyńskim obliczu samego Kościoła. Dlatego w rozdziale tym należy zapytać: w jaki sposób Kościół naśladuje Maryję w Jej macierzyńskiej trosce?, a także o własną specyfikę tego macierzyństwa Kościoła?
Często powtarzanym stwierdzeniem kardynała Wyszyńskiego, a zarazem przejawem jego wielkiej ufności do Maryi jest przekonanie o tym, że jest Ona również Matką naszą. Ostatni rozdział monografii postara się więc ukazać co znaczy w rzeczywistości to stwierdzenie, a także jakie racje stoją u jego podstaw. Rozdział ten kreśląc rysy uniwersalnego albo też powszechnego macierzyństwa Maryi zwróci uwagę na trzy zasadnicze kwestie: Maryja Matka wszystkich ludzi, Maryja Matka kapłanów oraz Maryja Matka naszego Narodu. Ponadto, rozdział ten ukaże maryjną specyfikę polskiej pobożności, a w szczególności: polską religijność maryjną, Królową polskiego Narodu oraz tak emblematyczną i znamienną Wielką Nowennę Milenijną i oddanie się w macierzyńską niewolę Maryi.
tel. +48 15 64 99 750
tel. +48 15 64 99 757
tel. +48 15 64 99 736